Maquet Critical Care

Maquet Àr en del av Getinge, ett av vÀrldens största företag inom medicinsk utrustning. Inom Getinge-gruppen Àr Maquet Critical Care marknadsledande nÀr det gÀller utveckling av utrustning för anestesi (narkos) och ventilation (andning). Produkterna har höga krav pÄ tillförlitlighet och anvÀndbarhet, och innehÄller avancerad teknik inom sÄvÀl mekanik, pneumatik, elektronik och programvara.

Att produkterna fungerar Àr bokstavligen en frÄga om liv och död. Tillsammans med det faktum att Maquet har ett stort antal maskiner i drift pÄ sjukhus över hela vÀrlden, gör detta att man tar kundklagomÄl pÄ mycket stort allvar. Skulle ett allvarligt fel hittas pÄ maskinerna mÄste det upptÀckas, ÄtgÀrdas och förebyggas.

Ett detektivarbete

KundklagomÄl inom medicinsk teknik Àr inte sÄ trÄkigt som det kanske lÄter. Verksamheten gÄr ut pÄ att utreda och analysera alla rapporterade fel pÄ produkten för att sÀkerstÀlla att de ligger inom förvÀntade ramar. En sorts detektivarbete. Hos Maquet Àr klagomÄlshantering en viktig kÀlla för kvalitetssÀkring och produktförbÀttring. Det Àr dessutom en regulatoriskt styrd verksamhet, vilket stÀller sÀrskilda krav pÄ processens utformning.

Kan man jobba dubbelt sÄ fort?

Maquets produktportfölj vÀxer stadigt och dÀrmed antalet Àrenden att hantera för klagomÄlsavdelningen. För att klara den ökade bördan behövde man effektivisera handlÀggningen. Var det möjligt att öka hastigheten utan att förlora kvalitet?

Blotta tanken pÄ att försöka fÄ den redan tungt belastade personalen att bara jobba fortare var befÀngd. Att kraftigt öka antalet anstÀllda var ocksÄ uteslutet. I stÀllet beslutade man sig för att göra en ordentlig genomlysning av verksamheten. Kunde man arbeta pÄ nÄgot annat sÀtt? Förhoppningen var att man skulle kunna hantera den ökade arbetsbelastningen genom att förÀndra sÀttet man arbetade pÄ.

Fiffigt tÀnk ger bÀttre processer

FindOut ledde arbetet med att effektivisera processen tillsammans med Maquet och bidrog Àven med kompetens för att kravstÀlla, förbÀttra och förnya stödsystemen. PÄ ett tidigt stadium genomfördes en workshop med value stream mapping i syfte att beskriva nuvarande process och identifiera effektiviseringsmöjligheter. Det fortsatta arbetet bestod av analys, ÄtgÀrdsplan och genomförande av ÄtgÀrderna med störst potential.

Uppdraget pÄ Maquet Àr ett klockrent exempel pÄ hur Value Stream Mapping kan anvÀndas som analysverktyg för att hitta, belysa och förankra förbÀttringsomrÄden i en verksamhet. Det hÀr uppdraget var dessutom extra roligt, eftersom det gick sÄ lÀtt att mÀta förbÀttringarna.

Erik Blom, Senior verksamhetsutvecklare, FindOut

MĂ€nniskan i fokus

Till en början var det en svĂ„r omstĂ€llning för handlĂ€ggarna. Invanda arbetssĂ€tt och ”sanningar” ifrĂ„gasattes, med hĂ„rt fokus pĂ„ det arbete som leder till verklig nytta, men trĂ€gen vinner. Tack vare starkt stöd frĂ„n ledningen, förankring av förbĂ€ttringsbehoven hos personalen och nya stödfunktioner i verktygen gick det att genomföra nödvĂ€ndiga förĂ€ndringar pĂ„ kort tid.

Hur gick det sen?

Resultatet blev mer Àn dubbelt sÄ mÄnga hanterade klagomÄl per handlÀggare som innan, högre kvalitet pÄ statistiska analyser, mer fokus pÄ kund-/produktnytta och mindre individberoende. Ganska bra med andra ord!

Mer information? Kontakta

Erik Blom, Senior Verksamhetsanalytiker, FindOut
+46 733 884 434
erik.blom@find-out.se

Vill du ocksÄ bli effektivare? Varför inte börja med en VSM-workshop enligt vÄr beprövade metod?

Kontakta oss